fredag 20 mars 2015

Besök på Textilmuseet.

Under en heldag fick vi besöka Borås Textil museum. På museet blev vi väl omhändertagna av Karin Olsson Lindström, som arbetar som museipedagog. Vi fick börja med att gå en rundvandring i lokalerna och det var mycket intressant att se. Mycket färger och härliga kreationer, jag tror att det skulle fånga en barngrupps intresse.
En av de färgsprakande kreationerna

Vi fick en visning på avdelningen som handlade om återanvändning i samband med textil, det handlade även om att väcka vår medvetenhet gällande tillverkningen av textil och dess inverkan på miljön.
Plåtskjul som bostad i Bangladesh. Vi kunde gå in i det så vi fick en bild av hur det kändes på "riktigt".
 
Jag tycker att de vore bra att låta barnen få ta del av denna utställningen då jag tror att det kan få barn medvetna om vad egentligen textil är och hur man egentligen tillverkar kläderna som vi har på oss. Vi kan visa barnen att trasiga eller smutsiga kläder inte behöver slängas utan istället återanvändas, till exempel användas till textiltryck. Det skulle vara väldigt roligt att arbeta med textiltryck tillsammans med barnen, speciellt då det blir ett budskap med i bilden -återanvändning.  Vi behöver ju inte bara använda gamla kläder som tryckunderlag utan det finns mycket olika saker som kan användas som tryckunderlag, vanligt tyg som kan till exempel sys om till kuddar, trycka på dukar mm bara fantasin sätter gränser (Björkdahl Ordell, 2010, s.25).

Textiltryck på Borås Textilmuseum


I läroplanen för förskolan (Lpfö 98, rev. 2010, ss10-11) står det att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många utrycks former som bild såväl som sin förmåga att skapa med hjälp av olika tekniker, material och redskap. Arbetslaget ska ge barn möjlighet att förstå hur egna handlingar kan påverka miljön. Då tänker jag att textiltryck är ett väldigt bra sätt att nå detta strävansmål.




Karin pratade mycket om hur viktigt det var för henne att låta barnen vara med, många kan begränsas av att en barngrupp ska komma till  museum, då det finns en bild av att barn "fingrar på allt" och "inte kan hålla händerna i styr". Karin menade att man måste låta barnen få vara med och att ge dem utrymme. Varför ska vi alltid hålla ett barn i handen när det kommer till Museum och liknande? Det kan ju verka som om vi tycker att barnen inte kan bete sig.



 
Dagen avslutades med en genomgång av olika skadedjur som kan finnas på ett Museum och vi fick som avslutning tillverka vår eget skadedjur. Jag valde att tillverka en pälsänger. Jag använde mig av en gammal slips som jag stoppade med gammalt tyg,  jag sydde i hop den och lindade ett band med trådar kring larven. Ögon syddes på i form av knappar och som sista piff satte jag på en liten rosett på pälsängern.

Min egentillverkade Pälsänger....
 
 
 

Referens:
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell
Läroplanen för förskolan Lpfö 98 (Ny, rev. utgåva.) (2010). Stockholm:Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar