![]() |
En av de färgsprakande kreationerna |
Vi fick en visning på avdelningen som handlade om återanvändning i samband med textil, det handlade även om att väcka vår medvetenhet gällande tillverkningen av textil och dess inverkan på miljön.
Plåtskjul som bostad i Bangladesh. Vi kunde gå in i det så vi fick en bild av hur det kändes på "riktigt". |
![]() |
Textiltryck på Borås Textilmuseum |
I läroplanen för förskolan (Lpfö 98, rev. 2010, ss10-11) står det att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många utrycks former som bild såväl som sin förmåga att skapa med hjälp av olika tekniker, material och redskap. Arbetslaget ska ge barn möjlighet att förstå hur egna handlingar kan påverka miljön. Då tänker jag att textiltryck är ett väldigt bra sätt att nå detta strävansmål.
Karin pratade mycket om hur viktigt det var för henne att låta barnen vara med, många kan begränsas av att en barngrupp ska komma till museum, då det finns en bild av att barn "fingrar på allt" och "inte kan hålla händerna i styr". Karin menade att man måste låta barnen få vara med och att ge dem utrymme. Varför ska vi alltid hålla ett barn i handen när det kommer till Museum och liknande? Det kan ju verka som om vi tycker att barnen inte kan bete sig.
![]() |
Min egentillverkade Pälsänger.... |
Referens:
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell
Läroplanen för förskolan Lpfö 98 (Ny, rev. utgåva.) (2010). Stockholm:Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar