Under en fredag på Borås Högskola fick vi chansen att träffa Carina Mattson som lärde oss hur vi kan arbeta med matematik i förskolan.
Det var väldigt intressant och det gav mig många idéer som jag vill förverkliga med barn. Carina arbetar vanligtvis som förskollärare men är även ute och föreläser om hur man kan arbeta med matematik med barn i förskolan. Carina hade med sig massor av material som hon hade dukat upp för oss. Det var roligt att hon hade lagt ner så mycket tid och kraft för att vi skulle få ta del av allt hon hade att visa oss.
Carina visar sina "röstningsrör" |
Carina visade oss bland annat hur hon använde sig utav rör och bollar när barnen skulle rösta om något, röstningen kan handla om många olika saker, exempelvis vad de vill göra på sin utevistelse, vad de vill äta för frukt på samlingen eller vad de har för åsikt om olika saker. Det visar barnen på ett roligt och enkelt sätt hur demokrati kan visas i förskolan.
Ett mål i förskolan är att verksamheten ska sträva efter att varje barn får chans att utveckla sin förmåga att uttrycka tankar och sina åsikter och då få möjlighet att påverka sin situation (Lpfö 98, rev 2010 s. 12), då känner jag att denna aktivitet som Carina visade kan med fördel användas för ett steg till det målet.
Vi fick även andra bra tips och idéer som exempel att inte använda sig av material som kan spricka eller gå sönder (på grund av skaderisken) och var vi som pedagoger kan hitta prisvärt material.
Carina visade oss en "mat och sov klocka", där kan vi visa tid på ett enkelt och lätt sätt. Sätta visaren på den aktivitet som sker just nu, fruktstund, vila, lunch eller något annat som barnen tycker är viktigt. På detta sätt visar man tid på ett enkelt sätt, och visar hur en klocka fungerar. Carina hade bara använt sig utav en visare för att göra det lite enklare för barnen. Det kunde bli lite förvirrande med fler visare för barnen.
![]() |
Mat och sov klocka |
Vi pratade om olika spel som vi kan göra tillsammans med barnen, och det är bara fantasin som sätter gränser. Carina visade en väska som hon brukade använda sig i utemiljön, den innehöll mycket smått och gott som kan vara bra att ha för upptäcktsfärder i naturen. Carina hade bland annat packat ner: kikare, kamera, burkar att plocka insekter i, förstoringsglas, sax, ståltråd mm.
En sådan väska skulle alltid kunna vara färdigpackad så att man som pedagog lätt kan ta med sig den. (Man kan ju lägga plåster i också som kan vara bra att ha vid behov).
I läroplanen står det att förskolan ska sträva efter att barnen ska få chans att använda matematiken för att kunna undersöka och reflektera över olika lösningar (Lpfö 98, rev 2010, s10).
Det är bra som pedagog att ta tillvara på barns intresse och att vi som pedagoger tar tillfället i akt och ser lärandet i stunden. Genom att ställa problemlösarfrågor till barnen kan det få barnen att börja reflektera och det kan stimulera barnens tankar (Eriksson, 2004 s.13).
Ett spel som vi kan göra på oändligt många vis, vilken sak ska bort, vilken lever i vatten etc. |
Carina föreläste mycket om vad vi kan göra i vår närmiljö och vad vi kan använda oss utav ute i samhället , när vi går till skogen, leka olika lekar i naturen. Carina visade även mycket bilder från Timmele förskole gård. Jag tycker att det såg väldigt fint ut och det skulle vara väldigt givande att få vara med om ett sådant projekt att bygga upp en utemiljö för barnen på det sättet. Jag tänker på hur mycket demokrati barnen skulle få uppleva om de skulle få vara med och påverka hur gården skulle se ut och rösta om olika alternativ. Det hade varit givande att låta barnen påverka i största möjliga mån.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar