torsdag 19 mars 2015

Navet

Vi har besökt Navet under två heldagar under denna termin. Det har varit två lärorika och intressanta tillfällen tillsammans med Anna Gunnarsson.

Ur läroplanen:
-Barnen skall ges möjlighet att utveckla intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
-barnen skall få utveckla sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,

-barnen skall få utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap (Lpfö 98 rev. 10 s.10).

Genom ett besök på Navet har barnen stor möjlighet till nämnda mål ur läroplanen.



Navet är ett Science center som ligger ett stenkast från Högskolan i Borås. På Navet kan barn och vuxna uppleva matematik, naturkunskap, teknik, hållbar utveckling på ett lekfullt och lärorikt sätt. På Navet finns det flera pågående utställningar och det som jag upplever som mest positivt är att alla får prova och röra allt. Det är väldigt intressant  och när jag kommer dit vill jag titta och prova på allt som jag ser.

Anna Gunnarsson talade vid första tillfället om Estetiska uttryckssätt i lärandet.  Vi gick en rundvandring, bland annat i Meccano verkstaden där man kunde testa på att konstruera själv. Jag fick genast tankar på att det skulle vara mycket givande och roligt att låta en barngrupp testa på Meccanoverkstaden.

 Något som alltid lockar barn är vatten och Anna Gunnarsson stannade till vid deras vattenland som verkar vara helt fantastiskt för barn. De har även byggt upp en fin butik i matematik rummet, där det även fanns många andra aktiviteter som var kopplade till Matematik på ett lekfullt sätt.




Bild från affären. Perfekt för barn när de ska arbeta med matematik
 
 
 
 
 
 
 





 Vi talade om Hållbar utveckling och det känns som ett ämne som ligger i tiden. Det är viktigt att vi öppnar ögonen och förstår vad vi gör med vår jord. Vi fick veta många häpnadsväckande saker som gjorde att man tänkte till lite extra:

-Endast 3% av allt vatten som finns på jorden är dricksvatten ( Resten är havsvatten eller förorenat vatten som inte går att dricka.
-Vi européer använder 98Kg plast per person och år.

Vi pratade även om olika sorters farlig plast, hur de var märkta och att vi kan hålla koll på märkningen på plasten så vi köper så bra plast som möjligt. Anna bad oss att skriva ner hur många saker i plast som vi hade rört vid från att vi gick upp på morgonen till vi hade träffats på Navet kl 09. Jag fick ihop hela 25 stycken olika plastartiklar men jag var långt ifrån "värst".






Vi fick skapa hållbar konst med ett budskap, en sak som var riktad till vuxna och en sak som var riktad till barn. Jag bildade en grupp med Anna och Elisabeth. Vi virkade en shoppingkasse av gamla plastpåsar, budskapet var att det var bra att tänka på att ha en "handlingskasse" så att man inte alltid behöver köpa nya påsar när man handlar.
Som barnens aktivitet gjorde vi en returpappers korg, där barnen skulle kunna lägga sitt pappersskräp. Vi skapade returpapperskorgen genom att använda gammalt papper - återanvändning. Budskapet var att återanvända gamla saker för att tillverka nya.
Den virkade handligspåsen.


Returpapperskorgen -gjord av papper
´
Vi fick chans att experimentera och laborera under vårt ena besök på Navet.  Något som var väldigt lustigt var att vi skulle få använda oss utav något så märkligt som fis-saft (!) Vi experimenterade även med matolja, bikarbonat och citronsyra.  det blev olika färger beroende vad som hälldes i rören och på vilket pH- värdet blev. - Mycket spännande att prova i förskolan! 
Jag har varit med i en barngrupp som besökte Navet (under min VFU) och då gjorde vi snarlika experiment och det var väldigt uppskattat!



 
 

Anna Gunnarsson som är författare till "Draken Berta" visade oss lite bilder och text från hennes nästkommande bok - verkar vara väldigt bra! Anna lärde oss lite tips angående bokskrivning och vi fick börja skriva en egen saga, jag och Ida valde att skriva om ett Troll som bodde i skogen och han skrämde barn men innerst inne var han snäll.
Navets Anna Gunnarsson är författare till "Draken Berta"



Dagarna på Navet var oerhört givande och jag tacksam att jag fick chans att prova alla dessa roliga och lärorika saker.

Läs mer om Navet på http://www.navet.se


Referens:

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
  • Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442



  • Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar