torsdag 28 maj 2015

Didaktiskt material på VFU

Vi hade som uppgift under VFU:n att tillverka och använda ett eget didaktiskt material i verksamheten. Genom att på tre stycken fält dagar innan VFU:n började skulle vi  utvärdera verksamheten så vi kunde skapa ett material som passade bra in.
Jag hade som tanke att jag ville tillverka ett spel, i det här fallet ett ljudmemory. Jag diskuterade med min handledare och vi kom fram till att det var en bra idé och det passade väl in i deras verksamhet.
Ljud memoryt tillverkade jag utav tomma toalettrullar. Jag lät barnen måla mönster på toalettrullarna, jag tyckte det var en bra idé att involvera barnen i skapandet och lät dem känna sig delaktiga i processen. När toalettrullarna var torkade och klara att använda lade jag i olika material i dem. Material som användes var till exempel: gem, flirtkulor, träkulor, glasspinnar, pärlor, suddgummi, pinnar och plastkulor. När de var fyllda med material häftade jag i hop sidorna. Sen blev de klara att använda!

Klassen använde sig av ett arbetssätt som kallades "Lärande lek", där barnen delades upp i gruppen á 3-4 personer och fick arbeta med olika saker, exempelvis skriva/måla aktivitet, pärla pärlplattor, tematiska arbeten och matematik.
Mitt eget tillverkade ljud memory fick bli en station i detta arbetssätt och det kändes som ett bra sätt att gestalta mitt material för barnen.
Jag tog mig an 3-4 barn åt gången när vi spelade spelet och det verkade som om barnen uppskattade mitt material.
Barnen verkade positiva och det såg ut som de hade en rolig stund, det skrattades och det blev många diskussioner kring spelbordet. Det var min tanke från början att jag ville få fram diskussioner bland barnen som kan verka språkutvecklande och det är något jag kan koppla till Körling som påstår att språk, tänkande samt lärande hos barnen kan utveckla sig i sociala samspel och att de kan utveckla sig tillsammans med andra ( Körling, 2012 ss16-17).



Jag tycker själv mycket om att spela spel och jag gillar den typen av lärande. Jag vill ha en diskussion och höra hur barn resonerar och tänker. Jag vill ta del av deras formuleringar och spontana påståenden.  Jag uppskattade min aktivitet på det sättet då det pågick en ständig diskussion och att det aldrig blev tyst kring bordet. Jag kopplar till Körling som skriver om vad vet vi om lärandet som sker i ett klassrum som är helt tyst? (Körling, 2012, s.24).


Min didaktiska tanke bakom mitt memory var att stärka barnen språkutveckling och det fick barnen när de diskuterade kring bordet, jag ville ge barnen chans att reflektera och öva sig på att koncentrera sig samt att lära sig att lyssna noggrant.

När vi hade en föreläsning med Lena Lyckeståhl på Borås Högskola den 26 januari 2015 sa hon att vi skulle anamma våra egna intressen och det som vi pedagoger tycker är roligt kan smitta av sig på barnen så de blir positiva till uppgiften. För min egen del tycker jag att det är väldigt givande och roligt att spela spel och på grund av det kändes mitt val av aktivitet mycket bra.

Det kändes väldigt bra att få  självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden, som också var ett utav våra kursmål.
samt utifrån estetiska lärprocesser ska vi studenter kunna planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande i detta inlägg var det fokus på språk.

Referens:

Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar