På den skola som jag gjorde min VFU fanns det en mycket duktig musik lärare och barnen fick gå till musik salen en gång i veckan. Det var ett mycket uppskattat tillfälle, både bland barn och även bland de vuxna.
Jag kunde sakna att det inte mer musik och sång under dagarna i förskoleklassen. Jag vet inte vad det berodde på eftersom jag inte ställde frågan men jag antar att det kan bero att det inte fanns tillräckligt med tid till det eller så kanske det inte prioriterades. Det var mycket som skulle hinnas med på dagarna.
Eftersom musikläraren var så fantastiskt duktig kan det vara så att de övriga pedagogerna inte tyckte att de var tillräckligt kunniga eller "duktiga" på ämnet.
Det finns de pedagoger som inte vågar eller vill använda sig av musikmoment på grund av att de tvivlar på sin egen kompetens och rädda för att "sjunga dåligt" (Söderman, 2012 s. 145). Det är också vanligt att pedagoger som känner sig lite osäkra gärna lämnar över till de som är mer kunniga, det kan vara lite synd då ofta de mer spontana musik aktiviteterna kan försvinna (Söderman, 2012, s. 45). Nu vill jag inte säga att det var på grund av det som "min" förskoleklass inte hade så mycket musik men det kan ju vara en teori, då de hade en väldigt kunnig musiklärare.
En dag fick barnen prova olika musikinstrument och träna sig att spela i takt. |
Mål ur läroplan.
Förskolan skall sträva efter att varje barn:
"utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama. "
(Lpfö 98, rev 2010, s10)
Jag ser möjligheter med musik och rytmik när det gäller barnens lärprocesser. När barnen får sjunga, röra sig till musik och även klappa takt kan det främja gemenskapen hos barnen. Musik kan vara en återkommande aktivitet och barnen använder sig av musiken som ett gemensamt uttryck (Söderman, 2012 s.140). Jag anser att det är viktigt med gemenskap på en förskola/förskoleklass, då jag tror att det bidrar till att barnen trivs bra, lär känna varandra och känner sig trygga med varandra och i verksamheten.
Det fanns även barn med svenska som andra språk i min förskoleklass. Jag anser att det kan vara bra om de barnen kan få ta med sig sånger från sitt hemland, då kan vi i gruppen lyssna tillsammans på sångerna ( kanske genom att lyssna på en CD eller att barnet vågar sjunga själv eller med hjälp av andra), då kan det stärka det barnets identitet och då kan barnen få bättre självkänsla som i sin tur gör så att barnet vågar ta mer plats och därmed ökar gemenskapen i gruppen (Söderman, 2012 s.150).
Refernser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442'
Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar