I vårt kursmål står det att vi förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser och den här matematiska uppgift ligger till grund för det kursmålet.
Det finns många sätt för oss pedagoger att lära ut matematik i förskolan, jag tycker att det ska vara lekfullt och lättsamt så att barnen får bekanta sig med matematiska begrepp på ett positivt sätt. Genom min utbildning på högskolan har jag kommit underfund med att det är så mycket som är matematik. Det handlar inte bara om 1 + 1, utan om mönster, former, lägesbeskrivningar och så vidare.
Vi fick i uppdrag att beskriva minst tre stycken lärandesituationer där två matematiska idéer/ begrepp är i fokus. Vi skulle även beskriva hur jag ville arbeta tematiskt med dessa idéer/begrepp under en tid i förskolan.
Jag uppskattar att fånga lärandet i stunden och jag vill gärna ta till vara på situationer i nuet, på grund av det har jag valt vissa situationer som kan ske på det sättet.
Jag valde följande situationer:
Lärandesituation 1 Tamburen:
Jag tycker att tamburen är en tillgång att använda vid matematiska lärsituationer
-Hur många stövlar har
du? Två stycken ( Då kommer barnen i kontakt med matematikbegrepp som tal-uppfattning)
-Var sätter du mössan? PÅ huvudet
( Då kommer barnen i kontakt med matematikbegrepp som Lägesord)
När pedagogerna är med barnen
i tamburen, så kan de ställa frågor till barnen så de kommer i kontakt med
matematiska begrepp.
Exempel på frågor som pedagoger kan ställa:
”Hur många
vantar har du?” Barnen kommer då i
kontakt med begreppet tal. Barnen kan få räkna sina skor,
att de har ett par byxor, en jacka och så vidare.
I tamburen kan barnen även komma i kontakt med Lägesord . Exempel på frågor kan vara ”-Var ska
din mössa sitta? På ditt huvud. Andra lägesord som påträffas under i tamburen är: I, inuti, framför, ovanpå, bakom med mera.
Pedagogerna kan använda sina kunskaper medvetet så barnen kommer i kontakt med många matematiska begrepp, om de i stället för
att bara säga -”Ta på dig mössan”, kan pedagogerna säga ”-Ta på dig din gröna mössa
som ligger ovanpå din tröja”. Barnen bekantar sig med tal
och lägesord
på ett naturligt sätt. Detta är ett exempel på spontant lärande och att lärandet inte alltid behöver vara planerat.
I Läroplanen står det att
barnen skall kunna få möjlighet att utveckla sin förståelse för läge och
riktning och grundläggande kunskaper som mängder, antal, ordning och talbegrepp
(Lpfö 98, rev 2010, s.10) och det tycker jag sker i tambursituationer.
Varför: Barnen
får genom ett naturligt och vardagligt sätt komma i kontakt med räkneord och
lägesbeskrivningar.
Lärandesituation 2: Fruktstund
Ett annat lärande sätt som kan ske spontant tycker jag att fruktstunden kan vara. Fruktstunder är ju något som sker varje dag på förskolan och jag tror att den kan användas på ett bra sätt när det gäller barnens matematiska utveckling.
Vad: Under
fruktstunden kan pedagogerna ställa frågor som inkluderar matematiska begrepp. Pedagoger
kan ställa frågor till barnen och ge barnen olika ”problem” att lösa.
Pedagoger kan ställa frågor som:
-Hur många olika frukter
finns det att välja mellan? (Barnen kommer i kontakt med matematiskt begrepp som tal)
-Om vi har två päron och fyra barn, hur många gånger ska vi dela ett päron? ( matematisk begreppet tal)
Hur:
Fruktstunden sker som oftast varje dag på förskolan och det kan ske både inomhus och utomhus. En
pedagog närvara r alltid och pedagogen kan ställa frågor och olika ge barnen olika problem att lösa. Frågorna kan anpassas till vilka barn som medverkar i fruktstunden. Lite äldre barn kan få mer utmanade frågor och de mindre barnen lite lättare. Det ska inte kännas för svårt för barnen så de känner misslyckande utan istället att de får en känsla av att lyckas. Det är en utmaning för oss pedagoger så vi ger barnen rätt utmaning.
Varför:
Barn får tillfälle för funderingar och lösa problem vid frukten. De ett tillfälle att räkna. När pedagoger pratar om vilka former som frukten liknar kommer barnen i kontakt med begrepp som former. När pedagoger ställer problemlösarfrågor så får barnen chans att fundera, då ges barnen tillfälle att reflektera och barnens
tankar stimuleras (Eriksson, 2004 s.11). I läroplanen (Lpfö 98, rev 2010, s.10 )
står det att barnen skall få förståelse för former, antal, ordning och
talbegrepp och även för förändring, vilket jag tycker kan inkluderas i en fruktstund på förskolan.
Lärandesituation 3 Rita av sitt hus.
Denna situation är mer av ett planeringsarbete än de tidigare lärande situationer som jag har beskrivit.
Vad: Genom en bild av sitt eget hus eller någon annans hus ska barnen försöka hitta mönster eller former på huset. Pedagogerna skall vid behov vara med och stötta
och hjälpa barnen. Barnen kommer sedan försöka rita av de mönster och former de hittar och sedan skapa husen tredimensionellt.
Aktiviteten hjälper barnen få bekanta sig med matematiska begrepp som former,
rumsuppfattning, lägesord, storlek. Pedagogerna ska vara närvarande och hjälpa barnen att sätta ord på de matematiska begrepp barnen kommer i kontakt med.
Hur: Barnen får ta med egna bilder på hus alternativt klippa ut ur tidningar.
Barnen tillsammans med pedagogerna hjälps åt att finna olika
former och mönster på husen. De kan hitta kvadrat, cirkel eller
rektangel med mera. Det kan ge barnen känslor och kunskap om mönster och
former som även går att läsa i läroplanen att barnen skall utveckla sin förståelse för
rum, form, läge och riktning (Lpfö 98, rev 2010, s.10).
Aktiviteten fortsätter genom att barnen tillverkar hus av
papper tredimensionellt och det kan ge barnen tillfälle att utveckla sin förståelse för rum och volym (Eriksson, 2004 s.
8). Hustillverkningen kan bidra så barnen bekantar sig med begrepp som rumsuppfattning,
exempel ett rymligt hus och de kan stöta på begrepp som här och där.
Enligt läroplanen (Lpfö 98,
rev 2010, s.10) ska barnen skall genom matematiken få möjlighet att kunna
undersöka och reflektera över olika lösningar och då tycker jag att detta är en bra aktivitet.
Referenser:
Läroplan för förskolan
Lpfö 98.
[Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Matematikspaning av C. Eriksson C. Mattsson & C. Strömbom Nämnaren 2004(1) http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/0814_04_1.pdf
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar