Under planeringstillfällena brukade pedagogerna förbereda hur de olika tema arbetena skulle gestaltas i verksamheten. Jag fick vara med under planeringen och det var givande att se hur ett planeringsarbete går till och jag fick även delta aktivt. Bra övning för framtiden!
Jag fick mycket utrymme för min idéer och tankar och jag diskuterade ofta utbildningens innehåll med min handledare och de andra pedagogerna. Det fanns två pedagoger som var relativt nyexaminerade som förskollärare och det tyckte jag var väldigt kul, de var mycket intresserade av det jag hade att säga så det kändes bra. Kursmålet att vi skulle diskutera kursinnehållet med yrkesverksamma uppnåddes under VFU:n.
Under förskolans uppdrag i Läroplanen står det att genom ett temainriktat arbetssätt finns möjlighet att barnens lärande bli mångsidigt och även sammanhängande ( Lpfö 98, 2010 s. 9). Erfarenheten av tema arbete kommer jag att ta med mig och arbeta väldigt aktivt med i min kommande roll som pedagog.
Jag anser att det kan vara bra att arbeta med Tema arbete i barngrupp på grund av att på det sättet kan du förbereda barnen på vad som ska ske det närmaste tiden. En del barn mår säkert bra av att vara förberedda och informerade om vad som ska hända. De kan även ta tillvara på tillfället och diskutera ämnet hemma eller på annan plats utanför förskolan.
Tema arbetet i denna förskoleklass presenterades ofta för barnen i helgrupp och ofta läste man böcker om temat, såg på filmer, samtalade om ämnet och sen gjorde man något praktiskt. Tema arbetet avslutades genom att barnen fick skriva i sin berättarböcker. Där fick barnen en gemensam fråga som exempelvis kunde se ut följande:
"Vilka vårtecken har du sett, Skriv och måla"
"Vilka kroppsdelar kan du komma på, Skriv och måla"
Under min första vecka var det temat VÅR. Vi gick ut skogen och letade efter vårtecken och det tyckte barnen var väldigt roligt. Vi hade med oss IPAD ut och den fotograferade vi vad barnen hittade för vårtecken, det var allt från vitsippor till gräs och grenar.
Ett annat tema som gestaltades i verksamheten handlade om kroppen. Barnen fick lära sig om olika kroppsdelar och organ. De fick även rita av varandra i verklig storlek och vi pratade även om känslor och hur det kunde kännas om man kände sig exempelvis arg, ledsen, glad eller trött.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar