onsdag 27 maj 2015

VFU

Under vecka 16, 17, 18 samt en del av vecka 19 gjorde jag min VFU. Jag var i en förskoleklass vilket jag tyckte var väldigt roligt och lärorikt.

Jag har vikarierat i förskoleklass och fritids tidigare och nu såg jag fram emot att få vara med i deras verksamhet under en längre tid.
Erfarenheten som jag har barn i den åldern är att de är väldigt positiva och villiga till att lära sig nya saker.
Jag fick ta stort ansvar i gruppen och jag tycker att jag fick väldig god kontakt med barnen. Det kändes som de såg mig som en ordinarie pedagog.
Jag tycker att jag fick mycket lärdom och ny erfarenhet att praktisera de ämnen som vi har haft under utbildningen.
Jag bar ut material till barnen som började skapa.

Eftersom jag tycker mycket om att skapa och speciellt att kombinera det med utomhusvistelse valde jag några dagar (när vädret var på vår sida). Jag bar ut vattenfärger, vatten, penslar och stafflier, barnen fick fria tyglar att göra vad de ville. Barnen började måla på de ritpapper som jag bar ut men aktiviteten utvecklade sig och barnen lät fantasin flöda. Det målades på både stenar, pinnar och barkbitar. Roligt att se när barnen utvecklar en aktivitet på egen hand.

Citat ur läroplanen:

Barnen ska kunna växla mellan olika aktiviteter under dagen. Verksamheten ska ge  utrymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och läran de såväl inomhus som utomhus. Utomhusvistelsen bör ge möjlighet till lek och andra aktiviteter både i planerad miljö och i naturmiljö.  (Lpfö 98, rev 2010, s.7)



Några av de föremål som målades, stenar, pinnar, kottar och löv.


 
Aktiviteten uppgav till mycket diskussion bland barnen och även bland barn och pedagog. Det ledde till ett språkligt samspel mellan de som deltog och när barn deltar i en social process, som i detta fall var en aktivitet där vi målade, har barnen en stor chans till språkutveckling. När barn deltar i aktiviteter tillsammans med andra ingår de i en social process och genom att interagera med andra barn ökar barnen sina chanser för god språkutveckling ( Holm, 2010, s.10).

Jag tycker att det är roligt att gå "lite utanför ramen", barnen behöver inte alltid måla inomhus utan man kan tänka ett steg längre och flytta ut måla- aktiviteten. Barnen fick säkert en hel annan sinnes bild och upplevelse av måla-aktiviteten den dagen.

Jag tycker att lärandet i förskoleklassen var lättsamt och barnen verkade tycka att det mesta var roligt. Jag upplever att pedagogerna som arbetade i den förskoleklassen var väldigt kompetenta och de utgick från barnens intresse även om mycket av dagen var ganska styrd.
Ett arbetssätt som tillämpades var "Lärande lek" där barnen var indelade i smågrupper och arbetade med olika ämnen, bland annat matematik, språk, digitala läromedel med mera. Jag studerade arbetet med digitala läromedel extra mycket då det står som ett av våra kursmål. Vi studenter ska tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling. Barnen fick använda sig utav Ipads i verksamheten under kontrollerade former och det var enbart under "Lärande Lek". Oftast använde man ett spel språkstimulerande spel, i detta fall " Bornholmsspelet" som utgick från metoden Bornholms-modellen.


Referens:

Holm, Lars & Laursen, Helle Pia (red.) (2010). Språklig praxis i förskolan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
  • Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

  • Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar