torsdag 28 maj 2015

Utställning av didaktiskt material

Tisdagen den 26 maj fick vi studenter ta del av varandras didaktiska material. Det var ett mycket givande och intressant tillfälle. Jag upplevde det som de flesta av mina studiekamrater hade lagt ner stor möda och tanke när de skapade sitt material. Många material var så fina och det blev en stor inspirationskälla för kommande arbetsliv.

Jag själv hade gjort ett ljud memory som ett didaktisk material. Jag fick under tio minuter berätta om vad jag hade gjort och mitt syfte med materialet. Jag fick även berätta om det var något som jag skulle gjort annorlunda.
Jag fick min idé att skapa ett ljud memory när vi hade en föreläsning med Lena Lyckeståhl och sen dess har jag velat prova idén i en barngrupp, och nu kändes det som ett bra tillfälle att göra det. Lena tog upp på sin föreläsning att vi skulle ta tillvara på våra egna intressen då vårt förhållningssätt lyser igenom och det kan komma att påverka barnen och det tror jag verkligen stämmer. Jag tycker att det är väldigt roligt att spela spel och jag tyckte det kändes som det smittade av sig på barnen.
 Jag hade en del funderingar hur jag skulle göra om det fanns barn som inte ville vara med och spela mitt spel när jag var ute på min VFU. Frågor som dök upp i mitt huvud var:  Skulle jag tvinga barnen? Skulle det vara enbart frivilligt? Jag kan känna att eftersom det är frivilligt att gå i förskola och i förskoleklass skulle det kännas fel att tvinga ett barn att göra en aktivitet. Nu behövde jag inte hantera dessa problem eftersom alla barnen var positiva till att få spela mitt spel och det kändes bra för mig. Var det mitt positiva förhållningsätt som påverkade barnen i deras val?




Det var intressant att höra de andras berättelser och ta del av deras erfarenheter om hur det hade gått och om det var något de skulle gjort annorlunda. Om jag skulle göra om något med mitt material skulle det vara att använda ett något mer hållbart material, jag använde mig av toalettrullar i papper och det gick ganska lätt sönder, då barnen inte alltid var så rädda om spelet. Färgen som barnen målade toalettrullarna färgade av sig så barnen blev lite smutsiga om händerna när de spelade spelet. Jag skulle använda en annan slags färg nästa gång.

Många av materialen handlade om språkutveckling, så även mitt material. Det känns som något ämne som vi studenter gärna arbetar med och det är bra då det känns väldigt viktigt med språk i förskolan. 
Mitt material anser jag vara språkutvecklande eftersom det blev många diskussioner bland barnen under spelets gång. Språk, tänkandet och lärandet kan utvecklas hos barnen i sociala samspel och att i gemenskap med andra kan barnen utveckla sig positivt ( Körling, 2012 ss.16-17). Många av aktiviteterna som vi fick ta del utav under utställningen kunde barnen göra gemensamt och i samspel med andra, på grund av det anser jag att många av materialen var språkutvecklande för barnen.

Nedan visar jag bilder från några av mina duktiga klasskamraters material:




 
 
 
 
 
 
Citat ur Läroplanen:
Barnen ska få stimulans och vägledning av vuxna för att genom egen aktivitet öka sin kompetens och utveckla nya kunskaper och insikter. Detta förhållningssätt förut sätter att olika språk­ och kunskapsformer och olika sätt att lära balanseras och bildar en  helhet
 
( Lpfö 98, rev 2010, s.7)
 
 
 
 
 
 

Referens:

  Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber

 

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

 

Lena Lyckeståhl, Borås Högskola, 2015-01-26

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar